make sure to build your home brick by boring brick


Det här med att ha starka åsikter om saker och ting är väl bra, men jag kan verkligen inte förstå varför vi måste tycka så illa om varandra? Ofta, inte alltid, men väldigt ofta, så hör de starka åsikterna ihop med någon form av förakt mot människor som inte följer de normer man själv gör. Exempelvis homofobi, rasism och antisemitism. Väldigt tydliga, grova åsikter om hur andra människor ska vara. Men sen smyger det fram liknande åsikter hos de människor man minst anar; människor som själva tillhör en utsatt grupp och som jag personligen trodde hade en vidare syn på livet, än att börja lägga sig i hur andra definierar sig själva. Jag må vara en moraltant, men varför i hela fridens namn kan inte människor själva få välja hur de vill leva, identifiera sig och vem de vill knulla med - så länge det inte skadar någon annan? Jag tycker inte att det är någons rätt att lägga sig i hur andra människor lever. Vi föds med val och hur ska vi kunna skapa ett jämställt och jämlikt samhälle, när vi inte får disponera de valen som vi vill? Mer kärlek åt varandra. Kramas istället för att hacka på andra. Eller håll bara tyst.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kanske är lite väl paranoid nu, men... Är det här en pik till mig?

2010-05-26 @ 13:53:30
URL: http://tasteofpop.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0