barnaga

Tittar på en dokumentär på svt 2, om barn- och skolaga. De visar exempel på tillfällen då vuxna (lärare, pensionärer m.fl.) har slagit barn, blivit lindrigt dömda och sedan hyllade av andra vuxna, som anser att de gjorde precis rätt när de slog. Dessa människor uttalar sig bl.a. om att de anser att barnagan ska återinföras, främst skolagan. Vuxna människor döms av svensk tingsrätt till några dagsböter och barnet som blivit utsatt får inte ens en advokat. Det är så jävla vidrigt. Vuxna människor har i stor utsträckning alltså fullt stöd för att slå barn. Och i skolan?! Vad är felet med  människor? När en tolvåring, som cyklar på en tom uteservering anses som stökig och helt sonika ska stå ut med att bli slagen av en pensionär - som får STÖD av andra VUXNA MÄNNISKOR.

De som försvarar gärningsmännen pratar om att ungdomarna ska lära sig respekt. Jag undrar - vad sänder det ut för signaler till barn och ungdomar, när det är okej för vuxna att slå? Hur ska barn och unga kunna lära sig respekt, när de blir slagna? Det är vuxnas uppgift att agera förnuftigt, moget och behärskat. Det är faktiskt de som är just det - vuxna. De har livserfarenhet och redskapen för att kunna uppfostra barn utan våld. Att folk sticker ut hakan och hävdar att Sverige är för snällt, hur har de blivit uppfostrade? Blev de slagna som barn?

Däremot är det inte sagt att vuxna inte ska få sätta gränser - det är också en av deras skyldigheter. Och kanske är det inte konstigt att en rektor tar till en örfil, när lärare och pedagoger idag inte har rätt att säga åt elever att gå ut ur klassrummet när de stör, att beslagta elevers mobiler etc.

Ska alla få gå runt och örfila varandra? Ska chefer få slå sina anställda när de inte sköter sig? Eller är det så, att det är vuxna som ska få slå barn? Vidrigt.

Kommentarer
Postat av: Jenny

såg det också!! Stört!

2010-04-05 @ 21:11:48
URL: http://www.jennyqarlsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0