Vatikanen gör det igen och varför i helvete får inte jag klia mig i skrevet?

När jag satt i bilen med mamma för en och en halv timme sedan, hörde jag nyheterna för första gången under dagen och fick en finfin kalldusch. Vatikanen (en av kardinalerna, mer exakt) uttalade sig idag angående de fall av sexuella övergrepp mot barn, som uppmärksammats den senaste tiden, med att dyrt och heligt hävda att det handlar om homosexualitet. Vatikanens egna (säkert helt opartiska) psykolog har konstaterat att det finns ett tydligt samband mellan homosexualitet och pedofili. Och där någnstans såg jag framför mig hur påven sitter i sitt feta guldrum och diskuterar med sin högra hand vem han ska skylla på den här gången.

Det som är mest skrämmande är kanske inte att ett gäng senila maktmissbrukare sitter i Berlusconiland och hävdar saker, som vanliga människor mycket väl vet är fel. Det som känns läskigt och hemskt, är att en ofantligt stor del av jordens befolkning är katoliker och faktiskt tror på vad Vatikanen säger.

Mitt naiva lilla huvud och jag hade för en stund börjat hoppas på människan, men nu var det som att någon slängde en sten i ansiktet på mig. Jag, känslig och förbannad som jag är, började självklart gråta där jag satt i bilen. Det är egentligen ofattbart att man orkar ta sådant, som det här. Att man står ut med att ständigt vara mer eller mindre diskriminerad. Och visst sticker jag ut hakan genom att säga så, för i lilla landet lagom är det inte riktigt okej att se sig själv som ett offer när det finns miljarder människor, som har det betydligt värre. Men för i helvete - jag vill inte bli jämförd med pedofiler av världens största religiösa samfund. Det känns inte riktigt bra. Det känns förjävligt.

I och med att jag fick turen att bli både kvinna och flata, så finns det mer än bara påvar och präster som förtrycker mig och mina medmänniskor. Bland annat - och det här vill jag lova att jag har stört mig på länge - så undrar jag varför i hela fridens namn pojkar och män får gå runt på stan och klia sig i skrevet, som om det var det mest statushöjande och sexigaste i världen, när inte kvinnor får det? För ni måste ändå hålla med mig, om jag skulle ställa mig på drottninggatan och klia mig på fittan, då skulle det bli ett jävla rabalder. Varför? För att jag är kvinna. Och jag ska verkligen inte klia mig på fittan. Jag ska nog helst inte veta om att jag har en fitta. Åtminstone ska jag inte röra vid den. För det kan anses stötande.

Summan av kardemumman blir alltså: jag är en pedofil och jag ska inte klia mig på fittan. Härligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0