göteborg: dit och tillbaka igen

Alldeles för liten bil, matångest och stress. Fina människor, saknade människor. Att gå planlöst genom en överfull stad, röka, prata, nicka instämmande och le. Någon gömmer sig bakom glasögonen, men jag följer efter. Pratar, röker, nickar instämmande och ler. Blir varm och lycklig. Får se flatgeggan, ett kastmärke och en halv flaska rosé. Är mest tyst men ändå så nära allt. Tar in, funderar. Analyserar. Ler. Är lycklig. Somnar bredvid och hör djupa andetag. Tryggare kan ingen vara.

Familj och nästanfamilj. Människor som alltid funnits där, som alltid kommer finnas. Minnen och resor, bilder och kortspel. Hamnar på middag och känner mig hel. Hel för att jag är hemma. Hel för att här får jag vara som jag är. Tittar. Lyssnar. Skrattar och får kramp i kinderna. Chaite och ljus. Rött, överallt är det rött. Vilar huvudet på en axel och hoppas att jag aldrig behöver åka härifrån.

Sjukhuslukt, rynkor och visdom. Gråter i en korridor och pillar på en spetsduk. "Tänk så fint de har det på den här avdelningen". Glömska. Minnen som inte är minnen längre, för de är bortglömda. Är så rädd för att någon annan ska hamna där, någon jag inte klarar mig utan. Någon har satt upp en dikt på anslagstavlan. Läser bara demens. Undrar hur allt ser ut om ett tag. Om tio år. Blundar och säger hejdå. Kommer inte tillbaka.

Bygger min lyckokänsla på besvikelser. Är så rädd för allt. Vill ha mer tid, men avskyr att vänta. Mår illa och kan inte röra mig när jag vaknar. Smyger iväg. Säger ingenting. Pussar på pannan, vinkar eller kramar, men ser inte i ögonen. Är så rädd.

Kommentarer
Postat av: M

DU

ÄR

UNDERBAR!

2010-08-16 @ 18:38:21
URL: http://mecw.blogg.se/
Postat av: Lotta

Cajsa, du skriver så fint. Otroligt fint. Saknar dig redan!

2010-08-16 @ 20:03:55
URL: http://enlitenlotta.blogg.se/
Postat av: maja.

<3

2010-08-16 @ 21:52:43
URL: http://maajis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0